کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل با حمایت از آوارگان غیرنظامی روهینگیایی، از دولت میانمار خواست به حقوق آنها احترام بگذارد و اجازه دسترسی رسانه ها و فعالان را به راخین فراهم آورد.

حمایت کوفی عنان از مسلمانان روهینگیا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد و مسئول کمیسیون رسیدگی به امور مسلمانان روهینگیایی که برای تحقیق و بررسی در مورد وضعیت مسلمانان روهینگیا در ایالت «راخین» وارد میانمار شده، طی سخنانی دولت میانمار را به رعایت حقوق روهینگیایی ها فراخواند.

مسلمانان روهینگیایی در راخین به طور معمول با خشونت و آزار و اذیت مواجه هستند و توسط نماینده سازمان ملل به عنوان مظلوم ترین مردم جهان شناخته شده اند.

عنان گفت از مناطقی از راخین که از سرکوب های اخیر آسیب دیده، بازدید کرده است.

در تاریخ ۹ اکتبر سال جاری پاسگاه‌ های مرزی در منطقه مسلمان نشین آراکان مورد حمله قرار گرفت که در نتیجه آن ۲۹ نفر از جمله ۱۳ نیروی امنیتی این کشور کشته شدند. دولت میانمار پس از این حملات تعداد زیادی نظامیان را به آن محل اعزام کرد که باعث بروز درگیری هایی در منطقه شد.

عنان گفته است که با رئیس جمهور میانمار و «آنگ سان سوچی» دیدار داشته است.

از آغاز این درگیری ها تاکنون ۴۰۰ غیر نظامی مسلمان کشته شده اند. ولی به ادعای دولت این کشور شمار کشته شدگان تنها ۸۶ نفر است.

مقام‌ های سازمان ملل متحد بارها از وضعیت مسلمانان میانمار ابراز نگرانی کرده اند.

دولت میانمار و بسیاری از شهروندان این کشور به مسلمانان روهینگیا که جمعیتی بالغ بر حدود ۱.۱ میلیون نفر دارند، به عنوان بیگانه و مهاجرانی غیرقانونی می ‌نگرند.

عنان گفته است «ما از گزارش ها در مورد اوضاع وخیم حقوق بشر در این کشور بسیار نگران هستیم. ما در تمامی جلسات خود تاکید کرده ایم که از جان غیر نظامیان در تمامی زمان ها باید محافظت شود.»

زمانی که سی ان ان از عنان در مورد زمان دسترسی گروه های حقوق بشری و رسانه ها به منطقه پرسید، وی گفت در حال رایزنی با رهبران این کشور است و امیدوار است این اقدام به زودی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.